Werknemer voelt zich niet verantwoordelijk voor veiligheid zakelijke data

CybersecurityWoensdag 26 april 2017 – Wie is de zwakste schakel als het gaat om de veiligheid van gevoelige bedrijfsinformatie en de werkcomputer? Dat is onmiskenbaar de werknemer. Die voelt zich weinig verantwoordelijk voor de veiligheid van de zakelijke data. De meerderheid van de werknemers verwacht dat de IT-afdeling alles wel goed regelt.

Dat blijkt uit het onderzoek ‘Internet Eigenwijs’ van BIT. De onderzoekers concluderen dan ook dat het zaak is om werknemers goed op de hoogte te stellen van hoe zij moeten omgaan met security op de werkvloer.

Zwakste schakel

De werknemers zijn zich ook bewust van hun eigen tekortkomingen. Meer dan de helft (52%) ziet zichzelf namelijk als zwakste schakel binnen de beveiliging van de werkcomputer en bedrijfsgevoelige data. Internet (33%) wordt als tweede zwakke schakel genoemd, gevolgd door de virusscanner (10%). Tevens is het niet vanzelfsprekend dat werknemers er melding van maken bij de IT-afdeling wanneer zij vermoeden slachtoffer te zijn van cybercrime.

Maar liefst 15 procent van de medewerkers informeert de IT-verantwoordelijke nooit en 20 procent doet dit af en toe.

De IT-manager regelt het wel

De meerderheid van de werknemers (70%) geeft aan dat IT verantwoordelijk is voor de veiligheid van werkcomputers en bedrijfsgevoelige data. Bovendien hebben vrijwel alle werknemers (92%) het volste vertrouwen in de beveiliging die de werkgever heeft geïnstalleerd op de werkcomputers en gaan ervan uit dat zij zelf niets hoeven te doen als het gaat om security op de werkvloer.

Cybercrime

Wido Potters, Manager Support & Sales bij BIT, over de resultaten: “Cybercriminelen worden alsmaar professioneler. Ze hebben steeds meer technische tools, mankracht en financiële middelen tot hun beschikking om een aanval uit te voeren. Het is zorgwekkend dat veel werknemers geen melding maken van cybercrimevermoedens. Daarom is het cruciaal dat IT-managers en professionals aanstalten maken om werknemers bewust te maken van de risico’s die aan hun internetgedrag kleven en welke consequenties dit heeft op de werkvloer”.

Bron: overhetnieuwewerken.nl

Comments are closed.